znikla u Rimanov (v pol. 9. stor.), ktorí sa pomocou nej vyhýbali priamemu osvetleniu interiéru,
ale namiesto skla používali napríklad nafarbené vysušené rybie blany.
Plne sa vyvinula v stredoveku vo Francúzsku (Saint Chapelle v Paríži, 1203 - 1248)
Spočiatku bola farebnosť vitráže tmavšia, temnejšia (napr. u Cisterciánov vo Francúzsku), ale neskôr,
spolu so zdokonaľovaním technológie výroby skla sa aj farby postupne rozjasňovali. V 14. stor. sa používalo aj biele sklo.
V renesancii sa výrazne zlepšovala technika (tenšie a farebnejšie sklá, väčšie tabule).
V baroku ustúpila do úzadia.
V romantizme znovu ožila.
Aj napriek tomu, že ju vlastne používali v každom období, najrozšírenejšia bola v secesii.
V modernom umení sa jej venoval napr. Marc Chagall.
Námety: biblické príbehy v symbolickom vyjadrení - vyjadrenie duchovnej podstaty.
Slovensko: od druhej polovice 19.stor. (Hložník - Považská Bystrica, Fulla - Ružomberok),
Bratislava - Divadlo P.O.Hviezdoslava (1952), PKO (1957),
po roku 1989 sa vitráž do výzdoby architektúry vrátila s obnovou kostolov a takisto s výstavbou nových moderných cirkevných stavieb.
Začalo to od spájania sklenených „čočiek“, cez ploché tabuľky,
k rôznym domaľovaniam farbou väčšinou čiernou, neskôr žltou, červenou a ďalšími farbami,
až k úpne prefarbeným sklám. Na spájanie skiel sa používali olovené profily.
Olovené vitráže – ide o klasické remeslo,
kde sa narezané sklo vkladá do olovených profilov, tie sa následne cínujú a patinujú na čierno prípadne medeno.
Práca musí byť precízna a presná aby jednotlivé sklá vo vitráži do seba krásne zapadali.
Používali sa v historických pamiatkach, kostoloch a zámkoch.
Ako súčasť vitráží sa používala maľba na sklo.
Farby sa vypaľovali v peci aj niekoľkokrát podľa náročnosti, intenzity a množstva farebných odtieňov.
K rekonštrukcii starých vitráží sa musí pristupovať zvlášť obozretne.
Nesmie utrpieť ani výtvarná, ani historická hodnota diela.
Na nápad nahradiť olovený profil medeným plechom a spájať vitráž cínom prišiel v New Yorku sklár Louis Comfort Tiffany začiatkom minulého storočia.
Inovatívnosťou sa trafil do obdobia secesie.
Nová technika a farebné dúhové sklá umožňovali jemnejšie spoje, prepracovanejšie detaily,
umožňovali vystúpiť do priestoru. Technika sa uplatňovala v šperkoch, bytových doplnkoch, lampách.
Bolo v móde vlastniť „niečo od Tiffanyho“.
Technika Tiffany je pomerne mladá.
Po otvorení hraníc svetu sa aj do našej krajiny začali dovážať farebné sklá – katedrálové, opálové atď.
|